THEMA De datagedreven toekomst

Jelmer Letterie en Eric Hartmans (VodafoneZiggo):

‘Voor een proactieve manier van communicatie is data nodig’

Klantgericht ondernemen kent vele uitdagingen in een digitaliserende wereld. Mensen worden zelfstandiger en kiezen bewuster. Daarom is het belangrijk dat je weet wat je klanten willen en wat ze van je verwachten, stellen Eric Hartmans en Jelmer Letterie, respectievelijk klantcontactspecialist en propositiemarketeer bij VodafoneZiggo. Zij geloven in het belang van data voor klantcontact. “De mooiste manier van communicatie is proactieve communicatie. We bieden je iets aan op het juiste moment en via het juiste communicatiekanaal.”

tekst: dennis mensink

“We zien dat veel processen worden gedigitaliseerd”, zegt Hartmans. Met meer dan twintig jaar ervaring op het gebied van klantcontact, leert hij zijn klanten hoe zij op hun beurt hun klanten het beste kunnen bedienen. “Door digitalisering zijn klanten in staat om meer zelf te doen, maar verschuift de rol van klantcontactprofessional steeds meer richting de rol van strategisch partner.”


Letterie herkent dan ook dat het strategische aspect van zijn rol steeds belangrijker wordt: “Klantcontact is een evolutionair iets, je moet altijd in gesprek blijven met elkaar over wat de volgende stap wordt. Samen weet je meer en werk je beter. Dat werkt voor ons, maar ook voor onze klanten.”


Datagedreven proactieve oplossingen
VodafoneZiggo is een datagedreven organisatie die zowel de consument als de B2B-markt bedient met producten en services. Op basis van beschikbare data kan het bedrijf rationele beslissingen nemen in plaats van beslissingen op basis van onderbuikgevoel, meningen of ervaringen. “Zonder die data zouden we niet kunnen voldoen aan eisen en wensen van onze klanten”, stelt Hartmans. “Als je bijvoorbeeld consumenten beter kunt begrijpen, kun je hen ook beter helpen. En als je klanten op basis van beschikbare data extra kunt belonen of een probleem sneller op kan lossen, dan moet je dat ook doen.”

Letterie beschrijft een recent voorbeeld van zo’n situatie. In de telecombranche komt er wel eens een storing voor. Op basis van de vele netwerkanalyses die VodafoneZiggo doet en de data die zij daarbij verkrijgt, kan zij storingen tegenwoordig al zien vóórdat ze plaatsvinden. “Hierdoor kunnen wij de storing voorkomen of klanten van tevoren al op de hoogte brengen van de storing. Zo zijn zij beter voorbereid op wat hen te wachten staat. Dat vind ik de meest ‘sexy’ manier van communiceren met je klant”, zegt Letterie. “Je verrast klanten met oplossingen zonder dat zij zich er überhaupt bewust van zijn dat ze deze nodig hebben. Voor die proactieve manier van communicatie is data nodig.”

 Wij helpen onze klanten om klantgericht te ondernemen

Digitaal als het kan, menselijk als het moet
Digitalisering is volgens Hartmans niet voor iedereen even makkelijk. “In de afgelopen twee jaar hebben we met z’n allen een grote digitaliseringsslag meegemaakt. Toch moeten we niet vergeten dat je ook klanten hebt die minder digitaal vaardig zijn. Ik vind dat je altijd menselijk contact moet kunnen aanbieden aan de klant, anders sluit je een hele grote groep mensen uit.” Hartmans beweert dat ‘menselijk contact’ ook in de vorm van een spraakrobot ingezet kan worden, maar dat de overschakeling naar een mens met empathie er moet kunnen zijn. “Digitaal als het kan, menselijk als het moet, daar geloof ik heilig in.”


Verantwoordelijkheid van data terug te leggen bij de eigenaar
Volgens Hartmans is VodafoneZiggo weliswaar een van de koplopers, maar is er tegelijkertijd nog zoveel meer mogelijk op het gebied van data. Al mag de balans tussen privacy en gemak uiteraard niet doorslaan. “Er gaan steeds meer stemmen op om de verantwoordelijkheid van data terug te leggen bij de eigenaar; de consument. Je moet er als leverancier bewust van zijn dat het hebben en gebruik maken van data verantwoordelijkheden met zich meebrengt. Klanten vertrouwen erop dat er zorgvuldig met hun data wordt omgegaan.”

“We helpen onze klanten om klantgericht te ondernemen”, vervolgt hij. VodafoneZiggo bezit zelf één van de grotere contactcenters van Nederland. We hebben daar een schat van ervaring opgebouwd en leren nog steeds elke dag om beter met klanten te communiceren en hoe we beschikbare data optimaal in kunnen zetten. Onze ervaringen delen wij graag met onze klanten, zodat zij onze best practices zelf weer kunnen toepassen.” Letterie voegt toe: “Het doel is om als klantcontactprofessional niet alleen een aanspreekpunt voor klanten te zijn, maar een werkelijke ‘partner in life’, die strategisch meedenkt. Dan pas bied je echt meerwaarde.”

Maatschappelijk belang

Als bedrijf dat klanten helpt met succesvol digitaliseren, is er bij VodafoneZiggo ook ruimte om maatschappelijke uitdagingen aan te pakken als gevolg van die digitalisering, stelt Letterie. “Zo helpen we minderheden in de samenleving, zoals eenzame ouderen en kinderen uit achterstandswijken, om mee te komen in de digitale wereld van vandaag. Dit doen we door lessen te geven over verschillende onderwerpen, zoals internetbankieren.”

Een menselijke organisatie moet een menselijke organisatie blijven, vindt Hartmans. Hij stelt: “Het is fijn dat we als VodafoneZiggo de resources hebben om gratis telefonie te kunnen hebben aanbieden aan inwoners van Oekraïne en in rampgebieden, waar ook ter wereld, snel een mobiel netwerk kunnen bouwen om hulpverleners te ondersteunen.”

Artikel delen:

partners

INSOCIAL

Zoek de verbinding met je klanten met de juiste human touch 

Digitaal waar mogelijk, menselijk contact waar nodig. Maar, je zet technologie pas echt goed in wanneer je het gebruikt om de menselijke touch te vergroten, in plaats van te vervangen.”