THEMA De toekomst van de klantgerichtheidsprofessional

Wil de ware klantgerichtheids-professional van de toekomst opstaan?

De toekomst van het vak in één magazine. Een magazine dat gaat over jou. Heb je alles gelezen en vraag je je af wat betekent dit voor je vak en je vakontwikkeling? Nu en in de toekomst? Wat heb jíj nodig om de komende jaren het verschil te maken? Is het kennis rond data-science en technologie of juist stakeholdermanagement met partners in het klantgedreven ecosysteem? Het uitbreiden van je vaardigheden rond de integratie van generative AI, VR, AR en robotics in alle kanalen? Of het toepassen van gedragswetenschap voor het creëren van optimale klantbeleving en -respons? Misschien wil je meer ervaring op het gebied van verkrijgen en verwerken van 360 graden klantbeeld en feedback management. En aandacht voor de (sociaal-)maatschappelijke impact van de klantgerichte organisatie.

tekst: karoline wiegerink • beeld: tom van dun/infocomics

De sprekers op het festival verkondigden dat data, empathie en emotie key worden voor de toekomstige CX-professional. Ontwikkelt de klantgerichtheidsprofessional zich tot de spin in het web van een organisatie? Of wordt hij/zij overbodig omdat in elke collega wel een kleine CX-professional schuil gaat?


Eén ding is zeker: de rol van de ‘klantgerichtheid’ zal steeds belangrijker en sterker worden binnen elke organisatie. De mens die (impact op) de klant, passagier, consument, patiënt, cliënt altijd op één stelt bij alles wat hij/zij doet, ongeacht of hij/zij de CEO, klantcontactmanager of een IT-collega is.


De mens met oprechte aandacht voor de ander. De mens met een goed inlevingsvermogen. De mens die zich gastvrij, inclusief, proactief meedenkend én betrokken toont. Het resultaat? Oprechte emotionele verbinding en verbondenheid met een community met mensen, klanten, collega’s, branchegenoten.


Kortom: veel disciplines en taken komen op de klantgerichtheidsprofessional af in de komende jaren. Dat zijn veel vaardigheden waarvoor je je leven lang zal moeten leren. Alleen komt los van al deze functionaliteiten, wat mij betreft, Human Experience Management op één te staan voor de klantgerichtheidsprofessional van nu en in de toekomst. Jíj als mens met klantgerichtheid in je DNA, ondanks wat er op je (digitale) visitekaartje zal staan in de komende jaren. Als directeur van PvKO maak ik graag deel uit van deze community. Ook de komende jaren zet ik mij samen met alle leden ervoor in om het verschil te maken voor klantgericht Nederland.

Artikel delen:

partners

xxxxx

xxxxxx

xxxxxx