THEMA De klantgerichte organisatie van de toekomst

Personal Xperience Index: 

je persoonlijke score voor belevenisvol denken en werken

Stel je eens voor dat we in een wereld leven waarin het belang van de (interne) klant centraal staat in de keuzes die we maken en in ons handelen… nog een keer… Stel je eens voor dat we in een wereld leven waarin het belang van de (interne) klant centraal staat in de keuzes die we maken en in ons handelen!

tekst: kees kerkvliet

In 2030 is het zover… in 2030 heeft iedereen vanaf zijn 18e een Personal Xperience Index (PXI). Een maat die aangeeft wat jouw persoonlijke score is op het gebied van belevenisvol denken en werken. Deze index geeft aan in welke mate jij het belang van je (interne) klant meeneemt in het maken van keuzen, het bedenken van ideeën en het dagelijkse gedrag dat je vertoont.


Het wordt dé maat die bepalend is voor je positie op de arbeidsmarkt, je arbeidsvoorwaarden, je groei, kortom je gehele carrière! Het gaat zelfs verder dan dat, het bepaalt je persoonlijke status! De PXI wordt bepaald door middel van een 365 graden meting waarbij feedback wordt meegenomen van jouw klanten, je collega’s, je leidinggevende, je medewerkers, je docenten, je leveranciers en je businesspartners.

De Business Xperience Index (BXI) is 100 keer bekender en breder geïmplementeerd dan de NPS

De optelsom c.q. het gemiddelde van alle PXI scores van alle medewerkers die werkzaam zijn binnen een organisatie vormt tezamen de Business Xperience Index (BXI) score van een onderneming. Deze maat is transparant voor iedereen. Een onafhankelijk geaccrediteerde instelling bepaalt deze score en publiceert deze. Organisaties met een hoge BXI zijn magisch aantrekkelijk voor klanten en medewerkers. Het betekent dus in grote mate het succes en de continuïteit van een organisatie.


Het gaat zelfs zover dat de BXI van een organisatie de beurskoers (of reputatie in de non-profitsector) in belangrijke mate beïnvloedt. De BXI is 100 keer bekender en breder geïmplementeerd dan de NPS en heeft nu dus (wel) een directe relatie met winstgevendheid en succes! Dus geen predicaten meer om te laten zien dat je de Employer of Choice of a Great Place to Work of het Klantvriendelijkste bedrijf van Nederland bent. Eén score toont hoe jij je verhoudt tot anderen! Eén score die laat zien of je een Leader of een Laggard bent! Hoe mooi zou dat zijn…


Helaas is het nog niet zover. Toch geeft het iets om over na te denken…Zou de wereld er niet veel mooier van worden. In de visie van TOTE-M gaat Customer Experience namelijk over het creëren van Waardevolle Ontmoetingen. Een ontmoeting is pas waardevol als je het belang van de ander meeneemt in jouw keuzes en gedrag. Op weg naar 2030 en de PXI en BXI helpen we onze relaties om op integrale wijze te werken aan klantgerichtheid aan de hand van ons TOTE-M CX Model.

TOTE-M CX Model

Benieuwd wat wij voor jou kunnen betekenen? Stuur gerust een e-mail naar nl.info@tote-m.com of bel ons op 085- 0410 112.

Artikel delen:

Kees Kerkvliet van TOTE-M